Sex! #5

Nu är sista #Sexpodden för i år ute! Den gästas av ingen mindre än Undret Annika Lantz som gräver ner sig i riktigt intressanta sex och relations-ämnen med RFSU:s experter.

20131219-182059.jpg

Till exempel snackar de om att schemalägga knulleriet. Ja, men som Anna och Alex i Solsidan bestämma att på tisdagar, då blir det åka av! Vad tänker du kring det?

Jag är en väldigt… Spontansexuell person. Vi har ju inga ungar än så då är det ju liite lättare att klämma in såväl snabbisar som långligg lite här och var. Men jag är ändå inte främmande för att någon gång (när vi sitter där med två ungar under fem och känner att man knappt hinner tvätta håret) testa att schemalägga. DOCK får det absolut inte kännas konstlat och prestationsomhuldat á la ”nu måste jag komma tre gånger till tonerna av Barry White på en fårpläd framför brasan”. Såna ligg blir ju som bekant i stort sett alltid en besvikelse. Man blir på något sätt mer kåt i huvudet än i själva kroppen (och själen) och då är det, i alla fall för mig som att en blockering bildas. Hallå, jag är prestationsnörd, har jag planerat något (för mycket) måste det liksom utföras totalt ”perfekt”. Annars känner jag att det blev ett misslyckande.

Nä, heja de prestigebefriade liggen! Tror fler par skulle ha ett bättre sexliv om de börjar se sex som mer än bara något man SKA göra, och att storartad orgasm alltid ska ingå. Sex är väl lika mycket ”bara” närhet, anknytning och dessutom stress-sänkande? Det är att ta hand om sig själv och den man ligger med, fokusera på den basala njutningen (åh nej nu börjar jag dra åt Björn Ranelid-hållet igen!) … Sex är ett av mina största intressen vid sidan av mat, resor och dokumentärer om typ jordens (eventuella) undergång, och ett intresse ska man underhålla och vårda. Och det behöver inte vara någon större katastrof (alls) om man inte utövar ett intresse på säg två veckor. Det kan man liksom ta igen sen.

Är övertygad om att många pars sexliv låser sig på grund av att en eller bägge fastnar så hårt i ”borde” och ”måste”. Normer och kollektiva förväntningar blir snabbt ångest. Lägg till att många tycks övertygade om att ens partner inte tänder på en om man inte är nyduschad, renrakad och helst utsvulten så man inte riskerar att se mätt och ”tjock” ut. Min erfarenhet är att det till 99% är bara man själv som tänker på de där grejerna när man ligger. Den andre har liksom fullt upp med SINA nojjor. Och på att fokusera på att förhoppningsvis ge och få skönt också.

Vad tror du?

Detta inlägg är ett samarbete mellan mig och RFSU. Kommer fler, himla stolt över att få jobba med dem! Glöm inte fortsätta snacka under #sexpodden på Twitter

One thought on “Sex! #5

  1. Intressant inlägg. Det kanske inte hade supermycket nyheter, men det var trevligt att läsa. Att normer kan bli till ångest ställer jag upp på av erfarenhet, men den ångesten infinner sig för mig snarare i sökandet efter det eventuella liggandet än samlaget i sig.
    Vad kollektiva förväntningar har med saken att göra får du gärna förtydliga, för det förstår jag inte alls.

Kommentera

