DUBBELMORALISM-schism

Har du tänkt på att vissa människor är oerhört långsinta? Inte bara som i att de surar över något du kom över och förlät för typ ett år sen, utan att de också tycks ha svårt att inse:

* Har man sagt en grej för säg tre år sedan så KAN man ha tänkt om sedan dess.
* Åsikter och ståndpunkter är så kallat organiska. De är väl ändå till för att kunna ifrågasättas och eventuellt ändras?
* Man ska nog bli orolig om man ser på världen på precis samma sätt nu som man gjorde för tio år sedan. Eller kanske bara fem.

Men i dessa personers värld tycks det bara handla om principer där för mycket prestige gör att en inte kan tänka om ens en millimeter. Det är FÖR jobbigt att erkänna att japp, jag var ute och seglade när jag för några år sen tyckte alla borde käka LCHF, eller när jag sa att många arbetslösa mest är lata och egentligen inte vill jobba. Idag vet jag nämligen bättre. Och det tack vare just livserfarenhet, mognad och därmed insikt. Det måste vara sjukt jobbigt att vara en person som inte begriper detta utan istället vill gorma; ”DUBBELMORAL! Jag minns ju när du skrev xxxx på din blogg 2010!”.

Som att det i deras värld är någon slags science fiction att utvecklas som person (förhoppningsvis till det bättre, mer nyanserad och jo, smartare) för varje år man lever?

Ja. Jag tyckte saker till och med för bara ett år sen som jag idag inte längre tycker. Och det är inte att vara inkonsekvent och en ängslig kappvändare. Det är just att inte vilja stanna av i sin så kallade ”karriär” som människa.

Men vill man vara en cementklump som står med armarna i kors och aldrig ens överväger att omvärdera – varsågod. Hela nätet är fullt av likasinnade. Tryck en t-shirt.

10 thoughts on “DUBBELMORALISM-schism

  1. Självklart bör man utvecklas och ändra sig under tidens gång, men om man torgför sina starka åsikter bör man, eller måste man för att bli trovärdig förklara för sina läsare hur det kan vara så att man bytt åsikt, man måste ta med dem på resan från en åsikt till kanske, motsatsen. Annars uppfattas man som oseriös och opportunist.

    • Det beror väl på tidsramen? Säger man en sak nu och sen kovänder om två veckor – absolut. Men annars är det bara märkligt att kräva att folk ska ha koll på precis allt de sagt öppet under åren.

      • Det man uttrycker publikt bör man väl kunna ha koll på och förklara varför man ej längre står för? Annars är ju det man skriver knappt värt något? Om det bara är impulsiva tankar, saker man slänger ur sig? Jag vidhåller att man bör förklara att man har och hur man har bytt åsikt för att framstå som trovärdig. Annars får man stå ut med att ständigt ifrågasättas. Jag tror du håller med om att det bör vara så, vad är annars en debattörs varumärke värt om det inte står för något under en längre tid?

  2. Jag skulle snarare ifrågasätta om det inte fanns nyanserade ändringar hos personer över en större tidsram än om de var sjukligt konsekventa hela tiden. Det skulle ju innebära att de inte utvecklats. alls :/

  3. Den person som inte reflekterar över sina åsikter och kan ta in ny info och tänka ett varv till och vrida o vända på argumenten är nog en ganska så tjurig och styvnackad.

  4. Det många sagt är att du sedan bråket med Lady Dahmer ändrat åsikter markant bara på ett par månader. Till det bättre tycker jag! Men det är väl den stora förändringen inom en kort tidsram folk reagerar mest på.

    • När man umgås intensivt med någon eller några påverkas man ofta ganska mycket av hens/deras åsikter och tankar, speciellt om de har starka sådana. Jag är givetvis feminist 4ever, men tröttnade (har inte med min privata relation till Lady D att göra) på debattklimatet, den ängsliga åsiktspositioneringen och faktiskt – elitismen som jag upplever inom stora delar av genus/feminism-kretsar. Och är glad över att jag kommit till nya insikter.

  5. Vad jag hört/läst undrar en del varför du ändrat ganska grundläggande åsikter på bara ett par månader sedan det uppmärksammade bråket med Lady Dahmer. Sen så ändrar du också åsikt i radion ganska så ofta med kort varsel.

    Under längre tid är det klart att man utvecklas.

    • Hoppsan, trodde inte kommentaren kommit fram.

      Jag tycker Lady D och du var så överdrivna när ni pratade om feminism i radion. Men du påverkades nog av henne ganska mycket. Som när ni sa att man överhuvudtaget inte får kommentera en kvinnas utseende, inte någon gång. Som att man blir arg över en komplimang, verkar stört faktiskt 🙂

      Nu verkar du ha em mkt sundare inställning och håller med dig i de åsikterna.

    • Redan svarat;) och vad gäller radion så tänker jag om ganska ofta, hittar nya vinklar och vägrar cementera mig i en åsikt. Sen är det klart jag berättar samma historier med lite olika ”kryddning” olika gånger. Det vet jag nog inga ankare i radio eller tv som inte gör regelbundet.

Kommentera

