Aj i hjärtat

För ett tag sen träffade jag en liten tjej. Hon hade just fyllt åtta. Vi pratade om skolan och sånt där man snackar om med ungar i den åldern. Men plötsligt blev hon tyst, liksom mitt i en mening. Hon synade mig uppifrån och ner och sa sedan, med uppgiven röst:

”jag önskar att jag vore lika fin som du Cissi.”

Sen följde en lång utläggning om hur missnöjd hon var med sitt utseende, ”alla mina finnar” (nej, hon hade ingen acne eftersom hon är ett BARN!) som hon berättade att hon varje dag täckte över med ”conealer och foundation”, hur missnöjd hon var över att inte ha några bröst och ville ha vadderade bh:ar…

Jag satt bara och gapade. Har jag bott i en grotta sedan 1999 eller är små flickor såhär generellt numer? Är detta… Vanligt?? När jag var åtta (okej tjugo år sen men inte hundra) visste jag absolut inte vad conealer och foundation betydde. Än mindre vad en vadderad bh användes till. Mitt utseende var verkligen sekundärt. Trots att morsan ständigt piffade sig.

Har alla skeva jävla ideal fått de här konsekvenserna? Att barn i lågstadiet är kopior av sina superstylade morsor? Lyckas vi inte skydda småtjejer mot all den där hetsen bara lite, lite bättre?

Det enda jag fick fram till henne där och då var att hon är perfekt som hon är, att brösten kommer att växa om några år och att hon skulle njuta av att inte ha några som var ivägen när hon sprang och lekte.

Vad mer borde jag ha sagt? Kalla mig gärna naiv så in i bomben men trodde verkligen inte det var såhär illa.

4 thoughts on “Aj i hjärtat

  1. Hemskt!!!
    Jag ville också väldigt gärna ha bröst när jag var liten, (minns inte när den drömmen startade dock) jag väntade och väntade men de kom typ inga. ”Myggbett med bröstvårtor på” fick jag höra en gång, fast det var ju iofs bara på skoj.
    Som barn verkar det vara viktigt att kunna identifiera sig med ett kön tycker jag, undrar varför egentligen, och varför just bröst blir det stora beviset på att vara kvinna. För andra kanske det är långt hår. Eller att vara en väldigt förstående, lugn och duktig person.
    Jag undra när, hur och varför dessa drömmar skapas.

  2. Tyvärr så går det längre och längre ner i åldrarna. Jag våndas inför tanken att ungarna ska börja skolan och bli ännu mer påverkade av andras ungar och samhället i sig. Jag vill inte att de ska gå igenom samma helvete som mig då jag hade otroligt skev kroppsuppfattning som barn. Jag kom över det när jag fyllde 30. Många år av onödig ångest.

  3. Nej, alla 8åriga tjejer är inte sådär.
    Jag har själv en tös i den åldern o hon har ingen aning om vad concealer är, även om jag är en piffande mamma som sminkar mig mycket. Inte hennes jämnåriga vänner heller.Visst, hon är intresserad av sitt utseende, men inte alls på det viset. Det sträcker sig på sin höjd till läppglans.
    Vi bor iofs typ på vischan o inte i Stockholm, har säkert stor betydelse.

Kommentera

