Jag tackar faktiskt nej till #tackanej

Några, främst snubbar har dragit igång projektet #tackanej som kortfattat handlar om följande:

20131127-093118.jpg

Det är givetvis en god tanke, troligtvis en genuint fin intention. Men jag (som kvinna, feminist och den som oftast blir ”tjejen” i ett mansdominerat sammanhang) tycker detta angriper problemet från helt fel håll. Låt mig förklara varför:

I dagens ”tuffa tider” för många i min bransch, framförallt för oss frilansare som lever på tillfälliga uppdrag som nästan alltid dyker upp oförutsedda, så gäller det för oss (oavsett kön) att haka på. Är det något som känns spännande, eller bara rentav innebär pengar så väljer man att tacka ja. Så tänker alla heltidsfrilansare jag känner. Vi med egna företag i brist på anställningar. Det är tyvärr lite djungelns lag som råder.

Därför känns det skevt och verklighetsfrånvänt att kräva av halva vår ”grupp” att de nobelt ska tacka nej, trots att de behöver pengarna eller exponeringen för att få fler chanser längre fram. Det är lätt för högre uppsatta snubbar som har fast inkomst att sitta och säga att jag kommer minsann att backa för att alla de här minst lika kompetenta kvinnorna ska få plats! Frågar du mig vad som händer om en man som redan har det tufft på karriärfronten trots detta tackar nej av statement mot mansdominans…

Är ganska säker på att han på ett eller annat sätt bara kommer att inta en offerroll. Kanske rentav känna sig kollektivt skuldbelagd på grund av sitt kön, och få en (ännu mer?) bitter syn på kvinnor.

Dessutom; borde inte fokus ligga betydligt mer på att dels få alla de som bokar gäster, moderatorer, paneldeltagare och så vidare att verkligen skaffa sig en uppfattning om hur de faktiskt bokar, och varför? Att utan särskilt mycket piska, mer morot visa dem hur BRA ett aktivt genustänk (och mångfaldstänk överlag) är för alla?

Rättviseförmedlingen (som även är inblandade i #tackanej ) drev ju för några år sen kampanjen #tackaja riktad mot kvinnor. Den tycker jag personligen är SÅ mycket bättre än den förstnämnda. Inte att man på något sätt ska lägga skuld på kvinnor som av olika anledningar väljer att tacka nej, utan aktivt stötta och peppa till att våga tacka ja, våga ta skäligt betalt, våga ställa krav på hur man framställs… Många kvinnliga kollegor jag pratar med tycker sig sakna det modet, de verktygen. De anser sig inte bli lyfta tillräckligt av andra kvinnor i samma bransch, på så sätt de upplever att män agerar mot varann. Det blir ett stigma vi kvinnor måste bryta, tillsammans.

Vet inte hur det är med dig men jag gillar inte när feminismen blir för daltande och särbehandlande av kvinnor, och samtidigt bekräftar bilden av oss som svaga, värnlösa och i behov av att män sakta backar ut ur rummet med händerna i i luften.

Tillägg: kul att så många delar texten! HÄR (via Journalistförbundet) kan du läsa mer om frilansares vardag och verklighet. Detta är också en fråga om att faktiskt ha råd att #tackanej. Goodwill betalar såvitt jag vet fortfarande inga hyror.

12 thoughts on “Jag tackar faktiskt nej till #tackanej

  1. Jag tänker likadant, mer ansvar för arrangörerna främst och sedan, som du säger, frilansandet är frilansandet. Känns som de som kom på detta inte har tänkt hela vägen igenom konceptet när det hyllas

  2. Håller också med. Martyskapsmentalitet att tacka nej. Blir lite klapp-på-huvdet och sitt-här-lilla-gumman-och-säg-något-bra-så-väntar-jag-här-borta-så-länge, över det hela. Men tanken är som du säger- god.

    • Jag blir kränkt av denna typ av initiativ. .Självhatande män som går igång på att tycka synd om kvinnor som inte syns tillräckligt i media. Det är mer synd om dessa killar, tro mig…Ska ni ömka, ömka gärna övet viktig saker än en brist på narcissism och självhävdelse behov. Sitt för all del kvar i era paneler..och räkna kön så kan vi andra somna om eller görs något bättre. Som kvinna tycker jag dock lite synd om erdet måste erkännas…bless.

  3. Men det här, som verkar vara en kortvarig kampanj trots allt, kanske leder fram till just det?
    Jag ser inte riktigt att det heter #tackanejFÖRALLFRAMTID utan att det är just för att skapa debatt och belysa ett problem så att folk blir mer uppmärksamma på det? Typ när det är helmanliga paneler i fortsättningen så kanske produktionen får massa klagomål etc.

  4. Pingback: Tacka inte nej | Sara Schmenus

  5. Du har helt rätt. Jag har också slagits av att många feminister har en väldigt patriarkal syn på kvinnor. Kvinnor utpekas som svaga och hjälplösa och måste ha mäns eller statens hjälp hela tiden. Det blir ingen jämställdhet på det viset.

  6. Pingback: Jimi Wikman - Affärsutvecklare och Neurowebdesigner | Kvinnor har så svårt att visa sin kompetens så de måste kvoteras in? - Jimi Wikman - Affärsutvecklare och Neurowebdesigner

  7. Hej Cissi!
    På senare tid har du imponerat på mig, så även denna gång.
    Jag håller på att skriva ett svar till ditt inlägg ”Feminism/jämställdism”. Svaret kommer bli i tre delar, varav två är publicerade, den tredje är på gång och jag hoppas på att vara klar med den under nästa vecka. Du skriver så här:

    ”#tackaja riktad mot kvinnor. Den tycker jag personligen är SÅ mycket bättre än den förstnämnda. Inte att man på något sätt ska lägga skuld på kvinnor som av olika anledningar väljer att tacka nej, utan aktivt stötta och peppa till att våga tacka ja, våga ta skäligt betalt, våga ställa krav på hur man framställs… Många kvinnliga kollegor jag pratar med tycker sig sakna det modet, de verktygen. De anser sig inte bli lyfta tillräckligt av andra kvinnor i samma bransch, på så sätt de upplever att män agerar mot varann. Det blir ett stigma vi kvinnor måste bryta, tillsammans.” [min markering]

    Det är precis vad del två i mitt svar handlar om. Framöver kommer jag, med stöd från forskning, visa vad det är som gör att kvinnor är mindre benägna att tacka ja. Det är en serie som kommer bli lång och det kommer, av privata orsaker, tyvärr dröja innan jag är klar.
    Jag ser det så här: för att komma rätta med saker så måste man först veta vad som är problemet, lite som att man behöver hitta vilken sjukdom som ger ett visst symptom för att kunna behandla den. Det som görs i dagens samhälle är som att ge alvedon mot cancer, typ. Det skapar och kommer skapa mycket stora problem.

    Men tack, för att du tackar nej till detta! Det är ett klokt beslut.

  8. Pingback: Reaktionerna efter #TackaNEJ | Bisonblog

Kommentera

